MUNDUR

 Mundur er islandsvallak. Han er en av de hestene jeg vet svært lite om bakgrunnen til. Det jeg vet er at han ble født i 2003 på en gård sammen med endel andre islandshester.

Ting var ikke helt som de skulle på dette stedet, så Mattilsynet gikk inn og hentet hestene som senere ble omplassert/solgt. Mundur (og flere fra flokken) havnet på Beitostølen  (“Fjellrittet”). Han ble deretter

solgt videre til fam Hole på Modum. Nå var han blitt 5 år og det var klart for innridning.  Han var visst en svært krevende hest å ri til – det ble MANGE lufteturer på rytterne hans. Men da det var unnagjort

var han en grei -men var hest – og han var med på både stevner og treningssamlinger litt rundt omkring dette første året. 

I 2009 var jeg gravid med Lotta . Jeg var mye dårlig og det ble vanskelig å ha hingst. Russhingsten vår Assar ble derfor lagt ut til salg. Fam Hole -som bla driver med ponnitrav var interessert i han, og de lurte

på om jeg ville bytte med en islandsvallak. Etter å ha tenkt litt og sett noen bilder av Mundur ble det til at vi byttet.  Og selv om jeg ofte har savnet Assar har jeg aldri angret på at Mundur kom.

en av Mundurs brødre “Dvergur” havnet på Sagaøya Hestesenter.   (Likner Mundur?)

 Den første tiden eide jeg Mundur sammen med Maren. Da hun ikke ønsket ha han lengre ble han lagt ut til salg. Han er nok ikke den letteste hesten å selge

-som den store personligheten han er- og jeg var nok for kresen på kjøpere… så resultatet ble at jeg kjøpte ut Marens del og Mundur ble værende.

Mundur er en utrolig spesiell hest. Ikke alltid like lett å skjønne seg på. Og han er den eneste som får lov å velge sine ryttere selv. Dvs hvis du ikke kommer overens med denne gutten , er det ingen vits

å tru ting skal gå seg til. Han skiller veldig på folk. Med de som passer sammen med han er han en super-flott hest å ri. Morsom , flink og med masse fremdrift uten å bli stri. Flink til å hoppe og

rask i galoppen.  Mundur liker ikke å stå bindt og trives ikke noe særlig inne.  Han synes det er greit å stå på boksen sin iblant, men vil helt klart helst ut.  I flokken er han snill med store og små- en morsom lekeonkel for føll og unghester og en som drar med seg de andre vallakene på leik og moro.  Så moro blir det iblant at mundur faktisk mistet en bit av øret. for noen år siden … (mistenker at Hnakki er synderen -de to røde islandsgutta leker temmelig vilt!)

 Mundur er en klok hest som får med seg alt som skjer. Selv om det iblant er vanskelig forstå hva som rører seg i hodet på denne gutten , er det som om man

kan SE at han tenker.  Og som en ekte islandshest ser man “Islands endeløse vidder” i det drømmende blikket.

3 thoughts on “MUNDUR

  1. Veldig moro å lese! 🙂 mundur er så utrolig fin! håper ikke det er lenge til leir, å jeg kan møte han igjen 😀

  2. Er ikke så rart at jeg syntes de likna! Har ridd Dvergur å, utrolig fin hest. Samma som Mundur! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *