Slott og storbyferie i Polen -reiseblogg

Her kommer en forsinket reiseblogg fra Polen-turen vi hadde i midten av oktober.

Dette var en flott tur sammen med mine gode reisevenninner Toril, Lena og Bente.

De 2 siste årene har vi vært på Mallorca, dette året hadde vi lyst til å prøve noe nytt. Og valget falt på Polen.

Vi kjørte fly til Gdansk og hadde leiebil derfra.  Toril kom jo fra Bergen, så vi møttes på flyplassen og det var stor gjensynsglede siden det var 1 år siden vi så henne sist! Turen begynte bra med forviklinger og surr (takket være meg uten å utdype for mye…), men det var jo greit få igang lattermusklene allerede her..

Bilturen var litt over 2 timer og det var kveld og mørkt før vi ankom den lille byen Slupsk. Her skulle vi bo på et fantastisk stort herregårds-hotell  Dolina Charlotty.  Rommet vårt var ikke inne på selve hotellet, eventyrere som vi er ville vi bo i en tretopphytte ute i slottsskogen.  På særdeles dårlig polskengelsk fikk vi en slags veiforklaring og begav oss ut i skogen. Mørke, omkranset av trær,  masse dyrelyder , en luskende rev,  en “offerplass”, utskjærte dyrefigurer og en smijernsport som smekket i lås etter oss..  En stund lurte vi på om vi var sluppet av midt i en steven spielberg innspilling.. Litt skummelt.  Men heldigvis fant vi hytta vår som var veldig fin! Og morgenen etter var det ikke så skummelt likvel.  Dyrelydene  vi hørte hadde sin naturlige forklaring siden vi visst bodde midt i en zoologisk hage!  2 sinte sorte svaner og en gjeng koselige flodsvin var våre nærmeste naboer, midt i blinken for oss!

selvfølgelig drar vi ikke på tur uten at det er HESTER der.  Stallen på anlegget var ikke langt fra hytta vår og her skulle vi ri 2 dager.

Stallen var stor -og veldig koselig. Det var ca 20 hester her. Og de hadde det veldig fint. Gikk ute på store beiter mesteparten av døgnet. Her var det alt fra ponnier til store kraftige kjørehester.

Etter vi hadde kikket litt rundt, fikk vi utdelt hestene våre – store flotte wielkopolski-hester (en polsk varmblodridehest-rase).  Og begge dager hadde vi fine turer i gamle staselige løvskoger, over jorder , kålåkere og juletre-plantefelt.  Hestene var veldig greie (heldigvis , siden de var så store) .

Etter rideturen den første dagen, ville vi ha enda mer dyreliv , så noen timer på Zoo passet oss helt utmerket.  Og selvfølgelig var vi veldig fornøyd med å se at dyrene her hadde store plasser og mange artsfrender.  Bare noen sauer og geiter synes vi litt synd på fordi de hadde ganske liten inngjerding. – helt til vi fant ut de bare var her “på jobb”. Så når parken stengte ble de sluppet løs -og gikk fint i flokk hjem til stallen og beitene hvor de bodde 🙂

Barnslige som vi er hadde vi også STOR moro av å være i speilhuset…

Foruten stallen, ridning og zoo hadde vi også litt luksusliv – man er jo ikke på slottshotell i Polen uten det. Så  SPA, bobler og god mat ble det også tid til. Pluss en tur på hotellets utested/bowlinghall som vi forøvrig hadde helt for oss selv!  (noen av fordelen med å være utenfor-sesongturister)

Etter 3 dager på denne nydelige plassen “in the middle of nowhere” , skulle vi tilbringe siste døgnet i storbyen Gdansk.  Der rakk vi både å være turister, shoppe og spise god mat.

og på vei til Gdansk fant vi oss selvfølgelig en hesteutstyrsbutikk – så da ble det litt shopping her og!

Gdansk var en veldig fin by! Flotte bygninger, koselig stemning og ikke minst rimelig shopping.  Vi spiste på indisk restaurant og bodde i en skikkelig flott topp-leilighet (som kostet omtrent ingenting), så vi var egentlig litt lei oss for at vi skulle hjem etter bare 1 natt.

Men turen gikk mot slutten . Polen svarte veldig til forventningene -og mere til, så det frister til gjentakelse (om ikke neste år, så en annen gang!). Og reisefølget var som alltid utmerket, selv om vi ikke ser hverandre så mye , så er stemningen helt på topp fra først til sist på disse turene. Jeg gleder meg allerede til neste tur!! Enten vi havner på telttur på Holleia, gårdsferie med bare kaldt vann i dusjen på Gotland -eller spa og vin i Italia – like moro kommer vi til å ha det!

One thought on “Slott og storbyferie i Polen -reiseblogg

1. Veldig interessant innlegg. Jeg er enig at Polen er et flott sted, dessverre veldig ofte glemt av turister.Personlig jeg synes at Warszawa er en av mest spennende byer i Europa.Jeg ble forelsket i dens spennende nattliv. Min Polsk vennen (hilser til Paweł) visste meg en klubb som heter New Orleans, det var topp.