Bulgaria -reiseblogg

Hvert år tar jeg med de flinke stallmedarbeiderne mine, Gro Beate og Iselin  og drar på en tur. Vinteren bruker vi til å planlegge og glede oss -og etter en lang rideleirsommer var det helt greit med en liten ferie. I år hadde valget falt på BULGARIA og planen var litt avslapning og sydenliv 🙂

Ingen av oss hadde vært i Bulgaria før (med unntak av GB som baby, men det telles vel ikke helt..) , så vi var 3 spente jenter som pakket kofferten og dro avsted til Sunny Beach . Noen skrekkhistorier om partystedet Sunny Beach kunne vi ikke unngå å høre, så vi hadde valgt en litt rolig del av stranda hvor det for det meste var familiehoteller.

(bildet fra hotellets nettside)

Vi bodde på DIT Evrika Beach club hotel som lå helt nede på stranda, rett på shoppinggata og dessuten hadde allinclusive og eget badeland. Vi var veldig fornøyde med hotellet , selv om vi surret litt rundt de første dagene (for hotellet var veldig stort) -og ble ganske fornøyde da vi omsider oppdaget “en snarvei” til bassenget…

Siden dette er en hesteblogg (…) skal jeg ikke kjede dere med å fortelle om all badinga, barrundene og shoppinga – men kort oppsummert så hadde vi noen veldig fine dager på Sunny Beach .

En av kveldene var vi inne i gamlebyen Nessebar som med sine over 3000 år er en av Europas eldste byer – og en av perlene på UNESCO s verdensarvliste.  Der var det veldig koselig å gå å kikke. Vi tok lokalbussen begge veier – en opplevelse i seg selv!

MEN vi kan jo ikke dra på ferie uten å lukte hest!

Det var mange hestedrosjer rundt der vi var. Foruten at de selvfølgelig hadde en hard jobbhverdag, ble de tatt godt vare på , de vi så iallefall.  Og når drosje-karene hørte at vi hadde MANGE hester hjemme, ble de veldig blide og vi fikk komme bort og hilse på hestene selv om vi ikke skulle kjøre .

Mange nordmenn er sterkt imot hestedrosjer, og det kan jeg jo til dels forstå. Men likevel er det stor forskjell på hvordan de har det – og akkurat de her hadde det overhode ikke noe verre enn de fleste norske ridehester tør jeg påstå.

Men vi ville jo RI.  Og etter litt om og men fant vi da et sted det skulle gå an .  Vi fikk bestilt time  (til hva visste vi egentlig ikke..)  og ble plukket opp av stallens eier og kjørt oppi åsen et stykke. Her var det skikkelig på landet – og akkurat som å reise langt tilbake i tid. Vi så flere gibsy-familier med store ungeflokker som kjørte med esler eller muldyr. og alle gårdene var falleferdige skur..  Det var skikkelig kontraster fra “Flowerstreet” i Sunny Beach og gav oss en bekreftelse på at vi nå var i et svært fattig land.

Sjefen /sjåføren var en blid og skravlete mann som fortalte at når han sto opp hadde hestene rømt -og han hadde blitt litt stresset med “ingen hester og mange turister” , men lo godt og virket ikke alt for bekymret 🙂  På veien så vi noen av hestene hans langt oppe i åsen…  men heldigvis da vi kom frem til sletta som var deres område var det da noen hester på plass. 

På bilturen hadde han klekket ut en fin plan – jeg skulle få ri avlshingsten hans (som vanligvis ikke gikk med turister – fordi de ikke klarte stoppe han…heldigvis sa han ikke dette siste før etter jeg hadde ridd.. bare fortalte at jeg ikke måtte sparke på han. Noe jeg ikke hadde tenkt til uansett, så den saken var jo grei )

Mens han hentet og ordnet klar hingsten fikk Iselin ri ei brun hoppe som hadde føll med seg.  Da min hest var klar fikk hun en ny hoppe, en stor sprek varmblodshesttype. Den sorte hingsten var heldigvis ingen kjempe – som Linus vil jeg tippe.

Siden sjefen der hadde fått for seg at vi var skikkelig proffe (!) så skulle vi ri ut alene – og vi kunne bare ri så lange vi ville!  Så da dro vi ut på tur da..  ikke så lett når man ikke er kjent, men vi fikk da ridd litt rundt omkring. Og fikk samtidig sett litt mer av landsbygda i Bulgaria.

Vi rei forbi gårder og gjennom fersken-og sitron-tre -lunder og over solsikke-åkre.  Mega-store vokter hunder var det overalt (heldigvis bak gjerder) -og de synes det var moro skremme hestene litt 😉  En gjeng med herlige valper leika og sov nede ved en bekk.  og høner, gjess og griser overalt.

Hingsten viste seg være en bestemt , men svært trivelig kar. Var nok ikke veldig mye ridd, men så var han bare 3 år også viste det seg.  Jeg koste meg iallefall på ryggen hans og angret ikke på at vi hadde bestemt oss for å se en liten del av Bulgaria fra hesteryggen.

Tilbake fra rideturen smakte det veldig godt med litt drikke. Det er varmt å ri midt på dagen i 30 grader.

Og tilbake på hotellet var det greit med et bad igjen 🙂  Gro Beate som hadde valgt bli igjen på hotellet hadde rukket både bading og shopping mens vi var borte.

Bulgaria var et fint sted å feriere – kjekt med flytur på 3 timer og så er man “i syden” .

Vi koste oss med ferie, god mat og fint vær!

Takk for turen til mitt fantastiske reisefølge! Det er veldig avslappende og hyggelig å være på tur sammen med dere- jeg gleder meg allerede til neste tur og er spent på hvor vi havner da 🙂

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *