Tølt og galopp på Nordens fineste strand (reiseblogg)

De superflinke stallpersonale jeg har – Gro Beate og Iselin fortjente selvfølgelig også i år en utenlandstur ( i fjor var vi i Ungarn!) . I år gikk turen til Danmark.  Dette var siste uka i august (som jeg er litt treg med å blogge…), og det var kjekt komme seg vekk litt etter en travel sommer.  MEN fri fra hest skulle vi ikke ha.

Vi reiste med ferge fra Larvik til Hirtshals.  En bølgete tur -og masse (!) eting i bufeen oppsummerer denne overfarten 🙂

Fra Hirtshals var det under en halvtime å kjøre til STALD NORDKAP hvor vi skulle bo. Det ble mørkt før vi kom dit, men vi fant heldigvis frem.

På Stald Nordkap har de veldig mange hester! Det var hester overalt – i paddocker, inngjerdinger, staller og beiter. Mest islandshester, men også store gangartsraser som paso fino, paso peruano, american saddlebred og aegidienberger.

Bilderesultat for stald nordkapwww.stald-nordkap.dk

Bed and Breakfast- delen var i stallbygningen -og det var helt greie soverom (gode senger) og hyggelig fellesstue/kjøkken.  Vi spiste frokost her hver dag, den ble satt frem og så kunne vi spise når vi ønsket.

Vi skulle ri etter frokost den første dagen. Det regner ganske mye. Og vi skulle på 2-timers tur på stranda. Ble ganske så våte og sølete… men det var så verdt det! For for en strand!! Vi hadde jo sett den på bilder og film – men den var mye bedre i virkeligheten. Helt uendelig DIGER med den fineste sand man kan tenke seg.  Og hestene visste hva de skulle – her gikk det unna i galopp . De kan være utrolig raske selv om de er små islandshestene! Iselin og jeg rei hver vår spretne spreke hoppe – Iselin sin var en av de raskeste på stallen. Gro Beate fikk en utrolig grei og rolig vallak – som forøvrig var prikk lik Hnakki i utseende (ikke helt i væremåte…) . Vi koste oss skikkelig på tur uansett regnvær.

Det var greit med en varm dusj og tørre klær når vi kom tilbake. Så dro vi ned til Tversted og spiste og kikket rundt .

Vi brukte masse tid på å gå rundt å se på alle hestene på gården også. veldig moro! Litt skuffende at de som jobbet der snakket tysk -og at de ikke var så interessert i å fortelle / vise oss hestene. Men de var flinke og hyggelige folk, så ikke noe negativt annet enn den lille skuffelsen.

Det var mange avlshingster der – de gikk i inngjerdinger inntil hverandre -og det var imponerende lite bråk . Noen gikk 2 sammen, noen hadde vallakvenner, andre gikk alene. Alle hestene var velstelte, blide og flotte -ingen tvil om at de hadde det veldig bra!

Dagen etter var det heldigvis mye bedre vær -og vi var veldig glade for det siden vi skulle på en ny 2-timers tur.

Vi fikk de samme hestene denne dagen -og var glade for det. Min var lett-tøltet og fin med skikkelig gå-på-humør.  Tajets utstyrs-sjef Gro Beate som alltid passer på at utstyret vårt er vasket og fint, klødde nok litt i fingrene når hun måtte legge på en sal full av sand og svette fra gårdsdagens ritt ….

Vi rei noe av den samme ruten , men også litt annen. Det er veldig flotte stier her – både inntil veier og i skogen. Vi rei ned til stranda denne dagen også -og det gikk minst like fort unna .

På kvelden spilte vi kort før vi dro inn til Bindslev og spiste pizza .

En av dagene dro vi også til Skallerup og rei på tur der.

Skallerup Seaside resorts er et kjempestort ferieanlegg ved stranda 40 minutters kjøring fra der vi overnattet. Der var det også en bondegård , zoo og stall med islandshester og shetlandsponnier.  Vi rei en 2-timers tøltetur gjennom flott klittelandskap og ned til stranda  (som også var fantastisk, men bare ikke sammenliknet med Tversted strand..)

Og så var turen vår over. men vi rakk shoppe litt også før vi forlot Danmark – både mat, vin og godteri fikk plass i bilen (det er billig i dk!)

En kjempefin tur var over – med supert reisefølge, flotte hester og nye opplevelser.

Takk for turen jenter !

Nå må vi snart begynne planleggingen av neste års tur, lurer på hvor vi havner da. – Og da skal Sarah være med og 🙂  Gleder meg!

One thought on “Tølt og galopp på Nordens fineste strand (reiseblogg)