UNGARN -reiseblogg

I vinter bestemte jeg at de flinke jentene som jobber hos meg fortjente en tur. Ikke en ren ferietur- den skulle selvfølgelig inneholde en stor dose hest – og skulle være som en studietur å regne. Det er fint å se hvordan hestehold praktiseres i ulike land.

Vi brukte lang tid på å bestemme oss. Så grundig gjennom mange muligheter. Fristelsene var store – mulighetene uendelige. Spania, Gotland, Danmark, Wales, Polen…   vi endte til slutt på Ungarn -og angret ikke på dette.

kvart på fem mandagsmorgen dro vi hjemmefra.. litt trøtte, men gledet oss til tur så det gikk fint å stå opp.

Flyturen tok ca 2,5 time før vi landet i Budapest- fant oss en taxi og dro avgårde til stedet vi skulle bo ( som var bare en halv times kjøretur unna)

GALOPP MAJOR

Her på Galopp Major skulle vi bo i en koselig tradisjonell ungarsk hytte.  Stedet besto av en del hytter, samt restaurant og stall 🙂

hytta vår

med både lampeskjermer og nøkkelring i hesteskikkelse skjønte vi fort at dette stedet passet til oss 🙂

soverommet mitt  – mens de 2 andre okkuperte hemsen

stallen på Galopp Major.  De hadde 12 hester og 1 esel.  Hestene gikk på utegang i flokk hele året -og var bare inne for å spise kraftfor.

en dam var det også på stedet

Etter å ha gjort oss litt kjent på området gikk vi til restauranten ( som lå 20 meter fra hytta vår). Der spiste vi kyllingsalat og drakk en nydelig frisk limonade.

mette og fornøyde gikk vi ned til stallen hvor vi hadde avtale om å ri.

Ikke så lett med store språkvansker… litt forvirringer -og vanskelig skjønne hvordan de tenkte og å formidle hva vi mente.. Men det viste seg at de bare hadde 2 store rideskolehester  (de andre var ponnier og privathester), men det løste seg ved at Iselin rei hele tiden mens GB og jeg byttet på – og så rei vi heller litt lengre tid.

Hestene vi rei var lipizzanerhoppa Rita og den ungarske halvblodsen Matias .  De var ca 165 cm, så en del høyere enn vi er vant med her på Tajet – men til gjengjeld veldig snille hester. Og veldig moro prøve noe helt nytt!

Ridetimen ble jo en ganske underholdende greie ..  ridelæreren kunne ikke et ord engelsk (nesten ingen i Ungarn kan det -ikke engang taxisjåførene inne i Budapest…) . Heldigvis fikk hun med seg broren sin- som kunne litt engelsk -og dessuten hadde Google translate  -så plutselig hørte vi noen norske ord også innimellom  🙂  Moro var det!

Det var kjempevarmt i Ungarn. Ca 28 grader mens vi rei -og stekende sol, så etter timen var både vi og hestene gjennomsvette.

Deilig med en dusj og litt avslapning på hytta etterpå

også middag -og et glass rødvin til den gamle og øl til ungdommen 😉

en liten pusefrøken vi ble gode venner med

fine malerier på veggene

Dagen etter sto vi opp ganske tidlig og tok taxi inn til Budapest.

Der var vi på Szechenyi -badet. Dette er et helt gedigent badeanlegg midt inne i byen.  Store herskaplige bygninger ,som gir oss et historisk tilbakeblikk til Ungarns storhetstid, innrammer de store utebassengene.  Ungarn er i likhet med Island kjent for sine varme kilder, så disse utebassengene som holder opptil 40 grader blir varmet opp fra jordens indre.

Vi startet i det varme bassenget. 40 grader vann gjør godt for stive stalljobb-muskler. Hadde vi ikke vært så opptatt med å smile hadde vi sikkert sovnet der i varmtvannet – vi var alle tre veldig enig om at dette var en flott dag “på jobb” 🙂

dette var som en dag i syden. Sol, bad og slappe av på en solseng – skikkelig digg!!

Inne var det også masse bassenger – alt fra spa, massasje til spesielle helbredende mineralbad. Og ØL- SPA….

mens ungdommen koste seg i øl-spa, lå jeg og grilla meg på solsenga -og badet i massasjebadet. Akkurat da kunne ikke Norge, regn , sølete hester og tunge trillebårer vært lenger unna…

Det kaldeste bassenget målte 26 grader.  Lufttemperaturen steg utover dagen til 33 ….   SOMMER!

etter å ha badet noen timer var vi klare for shopping. Og Budapest har nok å by på her.  Etter en veldig god pizza på italiensk restaurant  slo vi oss løs i shoppinggata.  Gro Beate ble også foreviget av en lokal tegner 🙂

På kvelden hadde vi nok en ridetime på Galopp Major. I tillegg til Rita og Matias fikk vi også gleden av å ri privathesten til “tolken” vår – en fin pinto halvblodshoppe med navn Nimfa.

ponniene på stallen var veldig søte – og den ene var prikk lik Timon

de hadde også masse andre dyr på Galopp Major. Foruten denne store væren var det hunder, katter -og mange høner som gikk rundt.

Etter ridetimen var det godt med noe kaldt å drikke på restauranten.

også litt avslapning på hytta

frokost onsdag. Denne dagen skulle vi dra litt lengre – med taxi denne gang også. Vi skulle til den store hesteparken LAZAR LOVASPARK som lå ute i slettelandskapet.  Vi hadde sett filmer og bilder herfra -og visste det var stort og flott. Men var nok likevel ikke forberedt på hvor STORT og FLOTT….   Bilder kan liksom ikke vise sånt. Hele stedet var bare litt sånn uvirkelig.

en av de mange stallene

veldig fint parkområde over hele stedet

vi fikk vår egen guide -som snakket engelsk (!) og kunne mye om hester – veldig fornøyd med det! Det var masse andre folk her denne dagen – og var fint slippe dele guide med alle kineserne og skoleklassene..

det var en egen gårds-zoo her med ungarske bondegårdsdyr

Puli  – en ungarsk hunderase (verdens kjent for sine “dreds”)

ridehallen….

en stall som var under oppføring

Lazar-brødrene , som eier hesteparken , er kjente kusker som reiser verden rundt med sine lipizzanere. De er flere ganger verdensmestere i kjøring (flere grener)

Det er rundt 100 hester på gården . De fleste er av den ungarske rasen Nonius og også mange lipizzanere + noen andre raser

en liten kirke var det her også

fine busker..

…..og benker

etter omvisningen fikk vi en kjøretur med tospann av Noniuser.

flotte treningsforhold for kjøring her

vi fikk også en omvisning i trofe-rommet. var litt premier her gitt…

og så begynte showet.  Og det var veldig flott å se på.

4-spann med welsher

pil og bueskyting

4 spann med okser er ikke hverdagskost

et esel var også med i showet

og en “dronning” i damesal på en nydelig lipizzanerhingst

ungarsk post er imponerende i seg selv. -Denne hadde i tillegg til å stå på 2 hesterygger -også 3 hester til å holde styr på..

fine hester og imponerende ryttere. Et skikkelig fartsfylt show

så var det klart for lunsj. og det var lunsjen sin ja…  Først den ungarske folke-retten GULARSSUPPE- en slags lapskaus med veldig masse smak. Den likte vi kjempegodt -og tok godt for oss…

gypsy-musikk til maten var det også

så kom visst hovedretten….  et helt enormt trefat med hauger og lass med mat.  6 forskjellige kjøttretter (og ikke bare en smak av hver akkurat) + ulike salater, poteter og ris.  Alt var kjempegodt! Trenger vel ikke si vi ble veldig mette…

utsikt fra bordet   -mot de enorme beiteområdene

Etter vi hadde søkket maten noe var det klart for shopping i souvernirbutikken før vi tok taxi tilbake til galopp major.

Der spilte vi kort på hytta, så på ridetime og hang litt rundt stallen.

Selv om vi trudde vi ikke skulle orke mer mat denne dagen, så ble det faktisk middag på kvelden også….

Dagen etter var det bare å pakke sakene, si farvel til galopp major og dra til flyplassen.

En flott opplevelsestur til Ungarn var over -og etter 2,5 time var vi igjen på norsk jord.

2 thoughts on “UNGARN -reiseblogg

1. Ungarn er så vakker byen men jeg liker Polen bedre.Har noen av dere vært i Warszawa? Atmosfære er spennende der og finnes så mange spennende restauranter og klubber. New Orleans er min favoritt, de har de beste poledansere

2. Det beste i New Orleans er det faktum at denne festen ikke bare er for menn, dette er også morsomt for damer:>