Litt nytt fra Tajet

Det skjer gode og dårlige ting på Tajet om dagen.

Vi får begynne med det triste først da. Forrige torsdag skadet Alva seg stygt. Hun hadde skjært seg på noe veldig skarpt. Vi vet faktisk ikke hva, har saumfart inngjerdinga uten å finne noe som kan være årsaken. Vi som kjenner Alva vet at hun gjerne tar seg en tur på egenhånd, så at hun har vært på en nattlig vandring alene utenfor gjerdet er jo ikke helt utenkelig..  Men i alle fall var skadet STYGG, det så omtrent ut som halve bakbenet var kappet av.. sener var kuttet – og da jeg ringte dyrlegen ba jeg henne ta med avlivningsutstyr.. 

De 45 minuttene jeg ventet på dyrlegen var veldig lange..

Dyrlege Anne kunne som meg, raskt stadfeste at dette var en veldig alvorlig skade.  Men det var min avgjørelse. Vi kunne kjøre henne inn til veterinærhøyskolen for å få de til å se på henne -og heller avlive der hvis det ikke var noe håp.  Det var et vanskelig valg. For det første koster det mange mange penger.. for det andre kan man ikke forklare en hest hvorfor den må gå igjennom mye smerte.  jeg sto og vippet. men bestemte meg til slutt å dra inn til Oslo.  Heldigvis stilte den alltid hjelpsomme Trine opp som sjåfør og mentalstøtte, det var veldig bra å ha henne med. Ikke minst er hun godt kjent der inne. Dette var første gang jeg var der med noen hest  (så kan vel ikke si jeg har ofte uhell)

Røntgen viste et hakk inn i ben-pipa.  Senene var ikke fullt så ille som vi først trudde (men illenok), så de trudde at de kunne leges med tiden, men kunne ikke gi noen garanti. Faren for infeksjon var også stor.  Men de lappet henne sammen, hun fikk masse medisiner og så skulle hun stå de noen dager.

det var en utrolig grei hest vi hadde med oss på hesteklinikken, jeg ble veldig imponert over henne

på bildet ser egentlig ikke skaden så ille ut…

Lørdag kveld kunne vi hente Alva hjem. Hun skulle fremdeles få sprøyter 2 g pr dag, men dette fikset vi hjemme (jeg måtte overvinne sprøyteskrekken og sette selv + fikk heldigvis hjelp av Berit og Line (som er sykepleiere) noen av dagene..

Alva var veldig glad for å komme hjem. Og nå bare krysser vi fingre for at hun blir frisk- selv om det kommer til å ta LANG tid. Neste uke skal hun ta sting og på etterkontroll, så da vet vi litt mer etter det.

 

En nyhet til som jeg vet noen av dere blir litt lei dere for… Jeppe er nå solgt.  Det var noen som veldig gjerne ville kjøpe han like ved der han har vært i vinter. Og siden han trives bedre med færre hester i flokken så bestemte jeg meg for å si ja. Vet han får det supert der.

Her er han med sin nye eier Liv 🙂   Liv sin mamma Live er en kjent blogger, så dere kan nok lese om Jeppe iblant på www.gardsfruene.no

 

Og til litt hyggelige nyheter :

det er kommet 2 nye hester på Tajet. Begge er islandshester på 11 år.

KEILIR FRA LÅGØEN

HYLLING FRA SÆTRA

begge er veldig fine og greie 🙂  kommer mer info om dem etter hvert.

 

Og som alltid på denne tiden er det veldig mye å gjøre frem mot rideleiren.  Nils-Anders jobber som alltid som en helt. Vi har kjørt flyttelass for Gro Beate , så nå er hun på plass på gården. Denne uka er det visning for nye leieboere (spennende). Og ellers er det veldig mye opp-pussing osv som skal gjøres inne og ute i leiehuset.

Bryggerhuset ble jo bygd på i fjor høst, så de siste ukene har Nils-Anders brukt på å lage det siste rideleirrommet

Den røde hytta er solgt, så nå har bryggerhuset blitt lengre isteden

vi har også investert i nytt brannvarslingssystem og kameraovervåking på gården

Ettersom jeg var litt lei av at kaninene beslagla hestebokser , ble jeg veldig glad for å få egen kaninboks i låven

(beklager noen av bildene ble snudd)

Stilig innvier det nye hjemmet

og nå er det nye rommet i bryggerhuset helt ferdig. Med køyesenger og HEMS ! 🙂

 

Det er stor aktivitet i stallen om dagen. mange folk på ridekurs tirs og tors + at det skjer noe stort sett hver helg.

forrige helg var det sprangkurs

hestene nyter at våren er kommet

 

Søndag dro Iselin, Gro Beate og jeg til Haglebu og lå over på hytta. Tidlig neste morgen dro vi til Stall Brenno i Hallingdal for å delta på horsemanshipkurs med Bjørn Kjersem.

Og om noen uker drar vi til Ungarn.

– og etter det går det fort til rideleiren begynner. Gleder oss til det 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *