hesteferie på Mallorca

Hvert år pleier vi å reise på hesteferie til Gotland . I år ble ikke dette noe av. men ettersom høsten gjorde sitt fremtog her , meldte også lysten på en tur igjen. Vi begynte å se på litt alternativer -og valget falt på Mallorca. Det er egentlig flere likheter med disse to reisemålene. Både Gotland og Mallorca er øyer -ikke så ulike i størrelse, begge er populære feriesteder med masse turister i sommermånedene og mye roligere vår og høst/vinter . Og det viktigste av alt – det vrimler av staller og hester 🙂

Lørdag møttes vi – 4 forventningsfulle hestegale damer i sin beste alder (som blir som tullete unger på tur) på Gardermoen, veldig klare for Mallorca – sommer & hest.

Vel fremme, til deilig temperatur hvor jakker rask ble puttet i sekken, tok vi taxi til hotellet i PalmaNova som skulle være vårt hjem de neste dagene.  Leiligheten var helt i vår smak – akkurat nok slitt til å tåle tramping med ridestøvler og sand på gulvet som vi kom til å dra inn -og masse plass for store kofferter, hjelmer og hesterot 🙂

Det at stranda, butikker , restauranter, buss og taxi var rett utenfor døra gjorde også sitt til at vi ble ganske glade i det nye hjemmet vårt.

mitt perfekte reisefølge – Lena, Toril og Bente på vårt første (av ganske mange) restaurantbesøk.

Den første kvelden ble klokka faktisk over midtnatt før vi kom i seng. Resten av kveldene var vi (i alle fall de fleste av oss) trøtte klokka ti .

Søndag morgen våknet vi spente og klare for å møte de lokale spanjolene (på 4 bein) . Vi hadde avtale på Rancho La Romana klokka ti. Dit var det bare ti minutter med taxi, så det passet oss bra.

Vel fremme fikk vi ikke den beste mottakelsen. Følte oss nok egentlig litt dumme siden ingen sa noe til oss. Tenkte i vårt stille sinn at dette var ikke et sted vi kom til å dra tilbake til. Litt usikre på om de faktisk hadde booket oss inn.. men siden de etter hvert hentet 4 hester, så steg håpet.  Innehaveren Jose (en fulldyrka hestemann tvers igjennom) snakket bare spansk… og våre spansk kunnskaper er vel heller dårlige  (det skal sies at vi hadde bestilt rideturen med google-spansk , så kanskje håpet de vi i det minste kunne et par ord…) men fikk fikk da iallefall et blikk og et nikk som viste hvem som skulle ha hvilken hest 😉  Fine hester – arabere og hispanoarabere (PRE/araber) . Min var en skikkelig “pingle” som ved første øyekast minnet om en 2-åring, så jeg nesten følte meg litt stor.  Men behagelig på lynne og bevegelser.  Så da bar det avgårde på vår første spanske ridetur oppover åsen i Paguera.  Den første galoppen kom som lyn fra klar himmel på oss alle 4 , men etter det skjerpet vi sansene og prøvde få med oss små signaler fra vår litt tause guide 🙂  Men selv om mannen ikke var av det pratsomme slaget , skinte det lett igjennom at håndlaget og kjærligheten til hestene var helt etter vår smak.

En fin tur ble det- opp og ned på snirklete og ganske så steinete stier. Galopp på steder vi kanskje hadde kviet oss for å trave her i Norge, men hestene fikset det lett.  4 blide ryttere med svette hester kom tilbake til stallen.

etter turen kikket vi på hestene -og fant etter hvert ut Jose snakket litt tysk , så vi kunne få “pratet litt”  (jeg skal ikke ta æren for den praten for jeg kan ikke noe tysk)  … og for å gjøre historien litt kort , fra å tenke ved ankomst at dette ikke var et sted vi kom tilbake til , ble det nå til et sted vi “bare må tilbake til”-  og alle var veldig fornøyde da vi fikk avtalt en dressurtime der neste kveld.

Nærmeste nabo til stallen var en restaurant som av alle ting hadde happy hour søndag formiddag. så da ble det lunsj der gitt- suppe med “tilbehør”  😉

etter happy-hour ble det strandliv  (tanken på at det var kuldegrader og snø i Norge gjorde oss ganske blide)

Siden det i følge vår blide bergenser er “stress å slappe av” var det kanskje bra at programmet var stramt. Vi rakk ikke bli særlig solbrente før vi dro på oss ridebuksene igjen.  Nå skulle vi til Club Es Pas i Calvia, heller ikke så langt unna oss. Vi ble plukket opp på hotellet av en hyggelig dame fra ridesenteret og fraktet dit.

På Es Pas var det mange hester – mest privathester (av de noen PRE men aller mest tyske ridehester som var sprangkonkurransehester) også 15 rideskole/turhester.  Hestene våre sto ferdig oppsalt, ganske store alle sammen. Jeg fikk også her en fuks.

En bra 2-timers tur ble det. Ganske mye fart her også. Vi rei forbi noen typiske mallorca-gårder og på veier med steingjerder på begge sider før vi rei høyt opp i åsen med fin utsikt over Calvia.

på veien hjem ble det mørkt.  Litt ekkelt å gå langs asfaltveien uten reflekser…  var egentlig greit vi travet hele veien, så vi kom litt raskere hjem til stallen.

Vel hjemme brukte vi en halvtime på å dusje/skifte/ordne hår/sminke oss  – ikke verst for 4 damer kanskje… kaster ikke bort tiden vi.  Så gikk vi ut for å spise – denne kvelden havnet vi på indisk noe som var veldig vellykket.  Fornøyde og mette sluknet vi fort og var snart klare for en ny dag i vårt spanske paradis.

Neste dag var det igjen opp i halv åtte tiden og etter en rask frokost var det bare å finne en taxi.  He he denne taxi -turen hadde egentlig vært verd sin egen blogg- en taxisjåfør som ikke ante veien og måtte stoppe og spørre seg frem hele tiden… men vi kom da omsider frem (vi skulle helt til den andre enden av øya denne dagen).  Rancho Grande er den største gården på Mallorca -og også den som tar imot flest turister som vil ri.  Her har de 150 hester (!) , de aller fleste varmblodstravere, men også noen få trekkhester, ponnier, PRE og PREkrysninger.

Dette var et veldig typisk turiststed. Vi ble tatt godt imot og fikk tydelige beskjeder.  Guiden vår  (en ung villbasse som var litt fartsgal) var veldig oppmerksom og flink.

Her på Grande var det helt fantastisk underlag – myk sand hele veien. Det var som om stranda hadde dratt seg kilometersvis inn i skogen 🙂  Passet jo helt yppelig for lange raske galopper!

Og her fikk jeg omsider ri min spanske drøm – en helt herlig skimmelhoppe  (jeg har en egen forkjærlighet for skimler og hadde nok blitt skuffet om jeg ikke hadde fått ri en i Spania)  . Hun var egentlig en av privathestene /lederhestene, så jeg var heldig som fikk ri henne.

Det var en fin opplevelse å ri i bølgeskvulp på stranda

hesten min var ikke den som likte best å stå stille..

Toril og Lena fikk skimler som meg- mens Bente rei en stor brun.

– en veldig morsom tur med raske hester .

etter turen tok vi taxi til gamlebyen i Alcudia hvor vi kikket litt rundt og spiste pizza før vi tok buss til Palma -og så buss derfra til PalmaNova.

Så var det bare å forberede ømme romper på en ny time i salen -vi var klare for dressurtime med Jose. Vi fikk de samme hestene som sist og leide ned på ridebanen.  Det var en ganske spesiell opplevelse å ha ridetime med tolk – det har jeg ikke prøvd før. Jose underviste på spansk -og en dame oversatte til engelsk 🙂  Vi rei en type kvadrilje eller synkronridning kan man kalle det. Veldig spennende -og ikke så lett. Vi rei til musikk og skulle følge rytmen.  Vi var nok neppe de beste rytterne han har hatt, så vi imponerte nok ikke stort, men det var utrolig moro og ingen angret på at vi hadde bestilt den timen.

Det var ganske trist å dra fra Rancho Romana – men vi kommer tilbake!

Den kvelden unnet vi oss en bra biff-middag (med dessert) på en fin restaurant  (alt for fin for oss-men vi var visst veldig velkomne fordet), en fin avslutning.

neste dag var det bare å spise frokost (legg merke til vår flotte oppdekking) og pakke før vi måtte dra til flyplassen.

Denne turen kan ikke beskrives med ord eller bilder -den var MYE bedre enn det! ALT var bare helt perfekt.

Så på spørsmål om det nå blir Mallorca istedenfor Gotland fremover….  NEI

– ikke istedenfor -men definitivt i tillegg til !  🙂

takk for turen jenter – gleder meg alt til neste år!!  🙂