Lene og Co på rideleir

  Ferie fra rideleir på Stall Tajet betyr ikke hestefri for meg. Og i år hadde jeg gledet meg ekstra -for nå skulle jeg nemlig på rideleir selv 🙂

Bilen ble pakket – det er jammen mye man skal ha med seg på leir ,ikke minst da man skal ha med seg hest. Til slutt trur jeg jeg husket alt. Og så ble hesten lastet på henger. Og hesten denne gang var Co. Jeg hadde for ganske lenge siden bestemt meg for at det var han som skulle få være med på leir. Linus har jo forkalkningene sine-og selv om han fungerer ganske greit til tross for dette, følte jeg det litt urettferdig å dra han med på dette intensivkurset nå som han nesten ikke er ridd på banen i det siste. Og Hnakki er og blir turhesten min.  Begge gutta kunne selvfølgelig hatt godt av å være med, men likevel visste jeg at jeg ville få mest utbytte av å ha med Co.  Fine , snille fjordingfanten som jeg kjøpte da han var 4 måneder gammel – tenk det er alt 16 år siden..  Siden han er så populær og allsidig i rideskolen er det egentlig veldig sjelden jeg rir han selv, så nå gledet jeg meg til å tilbringe de neste dagene med han.

Co var ikke så veldig villig til å gå på henger, men med god hjelp fra Nils-Anders, Jenny og Stine fikk vi han da inn -og vendte nesen mot målet -Stall Haugen i Sigdal.

På Stall Haugen var jeg mye som barn -og har masse gode minner derfra. Var vel 4- 5 år første gang jeg var der.  Og deltok på  rideleir og kurs der fra jeg var 9 år.  På plakaten over ser dere noen av hestene fra “den gang” : Jahil, Eagle, Cessa, Bernice, Rock Reef, Bouquet, Chaplin, Rosita     (vi mimret mye over de gamle hestene – disse på plakaten + bla Ljoska, Veslemøy, Gamona, Kamay m.fl. )

Det er ikke lengre daglig drift ved Stall Haugen . Faktisk står det ingen hester der lengre. Men Siv sine foreldre bor der (Siv bor selv i Sandnes) og Siv flytter inn med barn og dyr hver sommer.

 

på dette bildet rir jeg Rosita (lipizzaner/fjording) på rideleir ved Stall Haugen i 1987.  (Shagyahingsten Bouquet i bakgrunn)  Dette var 3.rideleiren jeg var på her.

 

Siden leiren i år var en mimreleir var det for spesielt innbydte -det vil si de som hadde ridd på Stall Haugen ” i gamle dager” . Dessverre var det bare 3 som kunne (midt i fellesferien er det vel en del som reiser kanskje), men til gjengjeld hadde vi 3 + instruktør Siv tre utrolig koselige dager.

Mandag var første dagen. Co ble satt på boks og fant seg fort godt til rette. Vi tobente fikk kald brus, kanelboller og litt tid til å skravle før første ridetime.

Første ridetime var dressurtime . Det var morsomt og nyttig å ri for Siv igjen – noen år siden sist  (sist jeg var på kurs her hadde jeg med Mister. Har også ridd for henne med Linus, Lillemor, Beauty og Geysir) .  Som alltid må man JOBBE -og ingen snarveier eller juksing er tillatt her nei. Sits, hjørnepasseringer og galoppfatninger var noe av det vi jobbet med denne timen.

Etter timen var vi så varme at både hester og ryttere tok seg et bad i hageslangen 🙂

Deretter smakte det veldig godt med pizza og pastasalat  før det var klart for litt teori  (hvor vi bla gjennomgikk den tyske utdanningsskalaen.)

På ettermiddagen var det nok en dressurtime – med noen innlagte bommer også. Vi fortsatte med galoppvoltene, jobbet minskning av storvolter og en del sideførende øvelser denne timen. Slitsomt og morsomt!  Det som er det beste med timene til Siv er at de aldri bli kjedelige. Her er det ikke snakk om å ri rundt og rundt på storvolter hele timen – eller å ri rundt uten mål og mening. Det veksles på øvelser slik at verken hest eller rytter rekker å bli lei. En rød tråd i det hele er det alltid, slik at øvelsene henger sammen. Siden Co og jeg slet litt med venstregaloppen måtte jeg bare flire litt når jeg hørte at vi skulle ri skjenkelvikninger i galopp i løpet av kurset…

 

 

Etter ridetimen skulle Siv inn på beitet til hestene sine -og da passet jeg på å bli med. For her i Kløyva bodde jeg selv for 20 år siden 🙂

veldig rart å være her igjen. Bodde her i 2 år. Trist å se det står tomt og bare forfaller mer og mer…

Hestene til Siv  – welshen Blackie og fullblodsen Happy

Huset hvor jeg bodde de første årene i mitt “voksenliv”

 

Etter vi kom tilbake fra Kløyva spiste vi grillpølser og skravlet og mimret enda mer.

Tirsdag var det nesten enda varmere… Vi snakker minst 32 grader i skyggen alle tre dagene… hvor varmt det var i solsteika på sandbanen når vi rei tør jeg ikke tenke på- men vi var helt klissvåte alle timene – satt faktisk og rei i en vanndam oppi salen…. Trudde ikke jeg skulle orket å jobbe , men rart med det når man bare kommer i gang og blir inspirert.

Aster og Co var glad for å komme ut på banen en times tid før ridetimen. De er begge utegangshester til vanlig -og synes nok det ble mye innetid  (selv om det var godt stå inne i skyggen etter timene)

De andre deltagerne var Tonje på trakheneren Aster og Karianne med oldenburgeren Fine Line  (fia)

Karianne tar seg en pust i bakken etter ridetimen

 

Tirsdag hadde vi dressurtime på formiddagen. Jobbet videre med versader, traver, galoppfatninger . Og faktisk sideførende i galopp 🙂 Veldig fornøyd med hesten min!

Midt på dagen var det lunsj (pizza og salat)  og teori ( vekthjelpere/sete) og på ettermiddagen var det sprangtime.

oppvarming sprangtime  – dressursalene er byttet ut med sprangsaler og vi (eller i alle fall jeg) gruer oss til å hoppe “kjempehindrene”

Kom meg helberget gjennom timen – glad for at hindrene ikke var så høye .

På kvelden var det grilling av mye forskjellig -og igjen masse skravling.  Boel kom innom med fotoapparatet sitt fra Bygdeposten og knipset noen bilder av oss -og mimret om gamledagen hun også 🙂

Rart å være i stallen her igjen. Vi husket godt da stallen var ny. SÅ moderne vi synes den var med skyvedører og gitter 🙂

Co lånte den gamle boksen til Bouquet -den staselige shagyahingsten som bodde her før.  Co likte seg godt her, men var ikke fullt så fornøyd over å bli vasket 2 ganger om dagen.

Aster lånte Jahil sin gamle boks- og var heller ikke helt ulik han av utseende 🙂

Cavalieren Maria sov seg gjennom kurset

Barndomsminner

Tassi var også daff i varmen

Tonje var grillmester

Siv, Boel og Karianne

Karianne og Fia

Så var det onsdag og vi var klare for nye utfordringer på den opphetede banen. Første time var kombinert sprang og dressur -hvor vi blant annet skulle hoppe et hinder for så ri skjenkelvikning mellom to hindre og så hoppe det siste 🙂

kanskje fikk vi svettet ut litt fett både Co og jeg disse dagene 🙂

Denne dagen droppet vi teori -og isteden ble det godterispising  (hadde spist kyllingsalat først da) og mer skravling. Og egentlig var vi litt usikre på om vi orket å ri en time til… Ridelærer var også sliten -sikkert både av varmen og all skravlinga 🙂  men etter litt potetgull, ostepop, sjokolade og saltsild kviknet vi til og salet opp våre stolte gangere atter en gang.

Og angret ikke, for selv om jeg var sliten var det absolut denne timen som ble best. Det er vel egentlig derfor man rir – for å oppleve slike (korte) øyeblikk da alt liksom stemmer. Kroppen min klarte å motta signaler fra hodet -utføre ting og få til et sammarbeid hode-kropp og hest 🙂   Og hesten ja han gikk som en drøm. Så egentlig ville jeg bare ri og ri og ri.  Men etter noen ganske vellykkede versader og traverer OG ikke minst et åttetall i kontragalopp med bytte på midten – som faktisk liknet på øvelsen den skulle være – ja da sa vi oss veldig fornøyde med det og skrittet av på tur. Moro!

Fornøyde elever og lærer.

 

Så da var det bare å pakke sammen sakene våre og laste Co på hengeren igjen (kortere tid denne gangen – god hjelp av Tonje)  og takke for oss.

– Også håper jeg på gjentakelse neste sommer ! Gleder meg alt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *