GOTLAND 2012

 6.- 11.juni  var vi igjen på mitt yndlingsferiested : GOTLAND .

Turen var planlagt for mange måneder siden. I kalde vintermåneder hadde vi snakket om og gledet oss som unger til denne turen. Og så ble det endelig juni og vi var klare for tur! Det så en stund stygt ut for at hele turen skulle gå i vasken.. Skyways , flyselskapet vi hadde bestilt billetter med gikk konkurs. Nye biletter var vanskelig og dyrt å oppdrive -men det ordnet seg heldigvis til slutt . Så ble det streik.  Vi beregnet god tid til flyplassen, men pga x antall omkjøringer og TREGE følgebiler brukte vi over 3 timer til flyplassen (!) og stress-nivået var en stund på ganske høyt nivå inne i bilen…  Men omsider var vi på vei.  Dette året var vi hele 5 i følget.  Sammen med meg dro Lena, Heidi , Stine og Iselin . Toril kom fra Bergen og møtte oss på arlanda der vi skulle fly videre til Visby.  Super gjeng – trur alle gledet seg like mye!

*  DAG 1 :

Vi landet på Gotland 11.35 , så hadde god tid denne første dagen også. Koffertene kom raskt og så var det bare å finne leiebilen vår – en flott(!..) blå 9-seter.

Første stopp var Mc. Donalds i Visby , deretter matbutikk og så bar det avgårde til hesteutstyrsbutikken Dahrve. Der ble det som vanlig både mye kikking og litt

handling. Noen kjøpte ridebukser, jeg endte faktisk bare opp med beinbelegg og gjord. Men mye fint og spennende å se på!

  Så kom vi frem til Sjonhem og Gervide Gård hvor vi skulle bo i år også. Det er en spesiell følelse å kjøre inn på tunet her, det er liksom først da det går helt opp for meg – vi er på Gotland igjen 🙂   Her blir vi , som alltid, tatt godt imot av Tore og Eva. Får også hilse på deres nye hund Doggy og prater noen ord med utplasseringseleven Emma før vi innlosjerer oss i huset vi skal bo : Skolen. Her er det stor plass – 5 soverom, 2 bad, stuer og stort kjøkken med alt man trenger. Dette skal bli bra!

Vi har ridetime på Marias Hästeri kl 17, så må snart dra sørover på øya (45 minutters biltur) .

Det er alltid trivelig å komme til Maria. Hun har hentet hjem noen hester fra beite og etter hun har fortalt litt om hver av de, får vi komme med ønsker.

Jeg ser raskt at Calle er her og han falt jeg veldig for i fjor da jeg hilste på han. Håper veldig å få ri han -og det får jeg. Han er skimmel på 155 cm quarter-krysning. Iselin og Stine får også skimler- store d-ponnier begge to. Stine sin -Tørre har jeg ridd før. Han er en flott krysning araber -nordsvensk. Iselin sin heter Chico og er connemarakrysning. Heidi rir Dehli (nordsvensk- halvblod) mens Toril har Dwynn og Lena Rocco -begge halvblods.

Ridetimen hos Maria er som alltid veldig bra! Calle er flott å ri og undervisningen nyttig og lærerik. Vi jobber mye sideførende bevegelser i flere varianter.

Ridehuset her er veldig stort, så det blir god plass selv om vi er 6 på timen. Vi er blide og fornøyde- og ganske slitne da vi drar herfra.

Hjemme på gervide vil vi ri mer. Eva viser oss en liste over hestene som kan brukes. De har endel færre hester enn i fjor – 52 er tallet nå. Vi blir litt lei oss når

vi hører at Zetor er død og Bacchus solgt.  Men her er flere flotte hester -så ut på tur skal vi uansett.  Jeg velger meg halvsøstera til Zetor – Zana som også

er tinkerkrysning og likner Zetor litt i utseende , men ikke å ri.  Stine får yndlingen Vögg (lippizannerkrysning), Lena Calypso (halvblodsblanding), Toril får Angus som er russ/halvblods og Iselin islendingen Altur. Emma rir enda en Zetor-søster : Zorba.  Heidi stakkar har fått migrene og har lagt seg til å sove.  Vi andre får en fin rolig kveldstur på stiene i Prestegårds-skogen.

Toril/ Angus og Stine/Vøgg

Etter grandiosa til kveldsmat sovner jeg i det jeg legger huet på puta.

 

* DAG 2    Våkner ved morgengry av hanegal og påfugl-mjauing. Snur meg smilende med tanken om at jeg er på gervide før jeg sover

videre. Kirkeklokker et par timer senere, men enda kan jeg sove litt til. Luksus.  Vi spiser god frokost ved 8-tiden , kledd i rideklær selvfølgelig.  Første på planen

er en ny ridetime ved marias hästeri.  Vi får de samme hestene som kvelden før, og har nok en bra time. Fortsetter på en del fra i går -og ellers blant annet en veldig nyttig galopp- holdt- rygge øvelse hvor vi virkelig må ri.  Veldig moro 🙂

Så drar vi en liten tur innom Hemse og kjøper litt is og annet vi har lyst på før vi kjører til Lojsta Hed. Der har vi tenkt til å ha picnic før vi leiter etter flokken. Etter å ha dekket på bordet alt vi har finner vi ut at ingen har tatt med brødet…. og vi som var så sultne. Vi bestemmer oss for å overleve på kjeks og potetgull en stund til og går for å lete etter flokken.  For det er her villhestflokken med Gotlandsruss holder til. OG tenk vi finner dem dette året også¨!  Ved et myrlent område som vi har funnet de før går hoppene med små herlige føll og beiter saftig juni-gress.  Jeg er helt salig. Det er en helt spesiell opplevelse hver gang å gå her blant disse flotte dyrene som får leve slik hester er ment å leve. Her blir de født , finner sine venner, føder sine føll -og til slutt ender sine liv.

 Vi får til slutt revet oss løs og kommet oss videre. Neste stopp er Sindarve Ridskola . her har vi også vært flere ganger, men noen år siden sist nå.  En flott gård med ca 60 fjordinger (+ andre typer privathester i oppstalling).  Nok en ridetime i ridehus, moro å

ri inne for oss som trosser vær og vind ute hele året ellers. Heidi får Frost, Toril/ felix, Iselin/ Krusidull, Stine/ Balsa, Lena/Kaktus og jeg rir Hilma. Vi rir både dressur og sprang (mitt sviktende sprangtalent kommer til sin rett..) – en morsom og slitsom time.  Dyktige hester som kan sine saker- flotte fjordinger! Og orden og disiplin er

fremtredende på hele gården.  Ikke rart dette har vært (og er) en av sveriges mest populære rideleirer.

På kvelden tar vi oss en tur til Visby for å spise på restaurant.  Og etterpå ler vi oss skakke i huset vårt med en leik som Toril og Lena har funnet på.

Det kjennes godt å legge seg denne kvelden også.

 

* DAG 3 :  Idag skal vi til Fårø som er en egen liten øy. Ferjen går fra Fårøsund- helt nord på Gotland. Her har vi aldri vært før. En fin opplevelse. Flott å se her -rauker, steingjerder , blomster og vindmøller -skikkelig gotlandsk 🙂  Her skal vi ri 2-timers tur på islandshester. Vi blir med og henter inn hestene selv – og FOR noen beiter! De er helt uendelig store -med steingjerder rundt og egen strand.  Skikkelig idyllisk .  Hesten som jeg skal ri går helt nedved vannet. En gråblakk vallak med navn Frey.

Han er bare 6 år og privathesten til eieren her. Fantastisk flott å ri- sprek og letthåndterlig med klokkerene gangarter. De andre hestene er også flotte. Stine får Hrimnir, Lena/Tammin, Heidi/Vitla, Toril/ Balder og Iselin/ Frenja.  Vi får litt undervisning i tølt før det bærer i vei.  Mye fin natur og se underveis. Vi rir på veier, stier og ned til havet hvor hestene får kjøle bena litt.  Vi tølter masse -og alle får det til. Jeg kunne tøltet hele dagen på Frey -ikke en bit av meg rører på seg der vi tikker av gårde 🙂

Ettter turen har vi lunsj-picnic på en stor gressplen i Fårøsund. Der slapper vi av enstund i sola før vi drar videre.

På kvelden har vi ridetime igjen. Denne gangen på Ganthem ryttergård. Her er det også mange hester -og helt nytt ridehus. Vi har aldri vært her før.

Innehaveren Lina tar imot oss og måler oss litt opp og ned før hun finner passende hester til oss. På denne gården bor også Tåpaz -en hest som jeg

rei på Gotland i 1987(!) , han er nå 36 år gammel. Desverre går han på beite et stykke unna – det hadde vært moro å se han!

Fordelingen av hestene blir slik: Heidi, Lena og Toril får hver sin gigantiske halvblods .  Stine får araber/russ Caprice, Iselin araberen Linnea og jeg newforesten

Kornelia. Fine hester med unntak av Iselin sin som var helt utrolig stiv og helst burde fått sluppet bli med på timen..

Timen er veldig tradisjonell rideskole-time, men morsomt å ri -og noen nyttige tips tar vi med oss herfra og!  Ridemusklene begynner protestere en smule.

 Denne kvelden lager vi taco i huset vårt og spiser oss veldig mette.

* DAG 4 :

Vi har ridetime ved Knuts fjordhästar kl 10. Dette er også et koselig sted som vi gleder oss til å komme tilbake til.  Leif og Christina tar blidt imot oss og vi får utdelt hver vår velstelte fjording. Ingen tjukkaser med hengeman å spore her nei..  De har ca 50 fjordinger – de fleste fra eget oppdrett, så mange er i slekt. Leif har historier rundt

de alle. På spørsmål om han synes noen av likner slik at han iblant tar feil på lang avstand svarer han raskt nei. men modererer seg til at joo to av vallakene likner hverandre litt på avstand..  For uinnvidde kan en stor flokk med fjordhester se ganske like ut, men da gjelder det altså bruke øynene.

Stine er heldig å få ri Ringo. En nylig kastrert som har 50 avkom etter seg. En flott hest som danser rundt på ridebanen med lette bevegelser. Jeg rir Riboletta, en mørk hoppe som er veldig fin å ri.  Alle hestene jeg har ridd her har vært bra- det merkes godt at de både er godt grunnridd og at de ris mye western, de er lette i munnen og lydige og myke. Lena får Brik, Iselin- Buva, Toril- Benjamin og Heidi -Viking.   Vi rir 1,5 time (ridetimene de fleste av stedene er på godt over klokketimen) på utebanen – mye overganger , galoppjobbing og sidebevegelser.  jeg storkoser meg hele timen . En ekstra utfordring her er at vi rir med tet-rytter, vi må derfor passe på å holde

likt tempo alle sammen og ikke bli hengende bak. 

 Leif med en av sine flotte fjordinger.

 

Vi ble en stund på Knuts – kjøpte oss gensere/t-skjorter, så på hester og skravlet. Etterpå kjørte vi hjem og spiste taco- lunsj i huset vårt.  Deretter ble vi med Eva og tore bort til unghest-beitet. En fin opplevelse – nydelige hester som var veldig tillitsfulle. Moro å se avkommene etter bedekningene for 2 år siden Connemarakrysninger, samt PRE/russ føllet fra i fjor. trur alle forelsket seg i disse 3 nydelige skimlene!  Og så var det veldig mange flotte russ. jeg ble selvfølgelig veldig fristet… spesielt en lys vallak og ei brun hoppe falt jeg helt for..

Neste på pragrammet var ridetur ved Hallvide. Dette er også islandshest-sted -og vi gledet oss veldig!  Jeg ble glad da jeg så Ægir stå i stallen- han har jeg ridd 2 ganger før og vært veldig fornøyd. Så var ganske blid da jeg fikk lov å ri han igjen.  Lena fikk Tyr, Toril- Vargynja, Heidi -Hamradis, Iselin- Stelpa og Stine- Birk.

Og turen svarte til forventningene! Her er det fart og moro for alle penga 😉  Ikke de største naturopplevelsene – MEN rideopplevelsene -og det var det vi var ute etter akkurat nå. Det gikk hurtig unna i tølt på de myke stiene i bladskogen  og en lang superrask og herlig galopp på de endeløse rettveiene. Vi var salige glis!!

Kl 19 hadde vi bestilt middag på Gervide. Og hvilket måltid-  vi stappet i oss viltkarbonader med fløtesaus , nypoteter og cognac-tyttebær så vi knapt orket røre

oss etterpå (og is og kake til dessert…) Nydelig mat og koselig stemning på gårdskroa deres “Tørken”.  Og Eva og Tore har som alltid gode historier på lur.

Etter maten vagget vi mette opp trappa for å få en omvisning på russ-museet. Her kunne jeg nok vært i timesvis og sett på gamle russ-bilder og hørt historier om avl og

bruk av denne flotte ponnirasen 🙂   Men vi skulle jo ri litt mer denne dagen, så det var på tide komme seg ut.

Lena rei i tet på Vögg, Emma rei Åke (også lipizannerkrysn), Iselin Altur, Heidi islandshoppa Geira men Toril, Stine og jeg freser rundt på russene Dunder, Tundra og

Lill- Diva.  Sistnevnte som jeg rir er mora til Gull- Viva. Lill-Diva er 24 år , men utrolig lettbeint og sprek.  Gervide-hestene har hatt fri mesteparten av vinteren/våren, men er likevel både utholdende spreke og letthåndterlige. denne turen blir bare helt uforglemmelig – en helt herlig avslutning på rideferien vår 🙂

 Det er mørkt da vi kommer tilbake fra den fine turen. Vi blir hentet med “privat-taxi” av Tore borte på beitet.

* DAG 5 :

Vi skal hjem.  Jeg ville gjerne vært et par dager til. Vi pakker, spiser frokost, vasker og rydder. Takker for oss til de fantastiske folkene her på gervide før vi setter oss inn i vær blålakkerte 4-hjulte venn og kjører inn til Visby.  kikker rundt der en liten stund før vi må dra til flyplassen og hjemover.


og så er årets tur over. Og vi har mange nye flotte minner å se tilbake på. Og bilder å glede oss over og mye å snakke om.

En helt perfekt heste-tur! Herlig reisefølge (håper alle blir med igjen!), fint vær, lærerike ridetimer og morsomme turer -og mye mer!

Gleder meg allerede til neste år.

(Bildene fra turen kommer i egne blogger etterhvert…)

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *